søndag 19. februar 2012

El tempramento ....


Petrine er i det store og hele ganske rolig.
men noen setninger setter mammafølelesene i sving. 

Petrus var helt ny i verden, og mange var interessert i denne vakre, lille gutten. 
Stolte som vi var, så satt vi jo pris på det. 
Og så kom det :
"Er han snill?" 
Og da jeg har en ganske normal oppdragelse så svarer jeg rolig : " JA!" .

Sannheten er at jeg var ved kokepunktet. 
Og jeg har lyst til å fortelle : 
"Han er ganske ny i verden 
Han er  bare er ute etter å få dekket egne behov. 
Det er en av de oppgavene jeg er satt til siden jeg har valgt å få han. 
Kan du ikke heller spørre om hvilket temperament han har? 
Og da skal jeg svare at vi har fått en gutt som sover mye- 
han er blid, blid, blid, blid og så skikkelig sint. 
og så blid, blid, blid." 

Jeg forstår jo at det er det de spør om.
Men 
det er jo ikke slik at de urolige barna, 
de som trenger mindre søvn enn Petrus og de som er skikkelig krevende er slemme. De ber bare om å få dekket sine behov på andre måter enn det Petrus gjør. 
Og de som hyggelig nok er opptatt av vår lille pode vet jo ikke at de tråkker i mitt følelsesbedd. 

Men det stopper ikke der. 
Jeg blir satt ut om noen spør hvor høy og tung han er. 
Og hvor mange tenner han har. 
Det er nok også fordi jeg på de to første spørsmålene ikke har svar. 
Jeg har ikke et rom i hjernen hvor jeg lagrer akkurat de opplysningene, 
Til det har vi et helsekort. 

Jeg vet at han utvikles,
vokser i sitt eget tempo, 
at han er mindre enn snittet 
og hvilken størrelse det er på klærne hans. 
Og at han er en glad, fornøyd og forskende gutt.

Jeg vet at han har ti tenner og to på vei. 
Men jeg vil ikke at han skal sammenlignes med andre!
Jeg vil at han skal få utvikle det han er god på 
og 
holde på med det han trives med. 
Jeg vil at han skal være Petrus, 
utvikles og ha en god livskvalitet. 
Det uavhengig av vitale mål. 

Og de som spør vil jo bare være hyggelige, 
de vet jo ikke hva som foregår i hodet mitt. 
Så jeg får beholde roen og svare så godt jeg kan. 

Jeg har jo et ønske om at de heller skal spørre 
om det som gjør at de blir kjent med han. 
Spørsmål som avklarer om han trives,
 hva han gleder seg over, 
hva han holder på med om dagen. 
Spørsmål som gjør at de ser at Petrus er Petrus.

Og så håper jeg de stiller de samme spørmålene til foreldrene til Kari. 
Så kan de se at både Kari og Petrus trives, 
men de er ulike hverandre. 

Det var dagens hjertesukk. 

Ha en glad søndag.

Petrine

( PS! Forstår jo at de som jobber med det må se til at normalutviklingen er tilstede. Dette handler jo om holdninger og "gremlinger" i mitt eget hode.  ) 

2 kommentarer:

  1. Skjønner hva du mener. Min mellomste var stor da hun ble født, og hu lå vel litt over snittet resten av oppveksten også. Og det å stadig få høre hvor "stor" du er, er ikke like gøy bestandig.
    Hørte det ofte selv i oppveksten.
    Synes det er tankeløst i en sårbar alder.
    Jeg som deg..vil høre andre kommentarer.
    Så jeg vender bestandig over på hva JEG vil snakke om...for det er nemlig ikke så enkelt å si at du ikke vil snakke om akkurat det. Men håper de istedenfor tar hintet ;)

    Hege

    SvarSlett