onsdag 29. februar 2012

Er det forskjell på jente- og guttemammaer?



Jeg besøkte en vakker liten butikk.
Den har interiør,
barneartikler og
litt klær til voksne.

Da jeg var der sist
lå det barneklær fremme.
Alt dette vakre var til jenter.
Og jeg som har gutter å handle til
hadde et hjertesukk:


"Hvorfor har butikker ca femten vegger med jenteartikler,
og bare en liten reol til gutter?" 
Oppfølgingsspørsmålet mitt var :
 "Når kommer gutteklærne? 
Det er jo så kjedelig med bare kjedebutikker, 
som vi har flest av i byen vår."

Petrine er så gammel at hun husker
at de ulike butikkene hadde
sin særegne stil og
sine spesialvarer.
Og hun kunne tenkte seg det
i tillegg til kjedebutikkene.

Svaret de kom med, satt meg ut:
"Nei , det kommer ikke gutteklær. 
Guttemammaer handler mindre 
enn jentemammaer." 



Jeg kommer igjen med at
det er jo fordi det er mindre å velge mellom!
Svaret var: "Nei; se her. 
Jeg har tatt inn like mange 
matbokser, termoser og kasser 
i farger tiltenkt gutter eller  jenter.
Og du ser at det er bare en igjen til jenter , mens det er mange igjen til gutter."



Fra Nor

Så da har vi svaret på hvorfor enkelte jenter blir opptatt av shopping?
På hvorfor gutter ikke er så opptatt av det?
Det handler om mammaene deres,
og den miljøbetingede arven,
eller?

Jeg må tenke over dette

Petrine :)


PS! Guttelus er en butikk som selger til gutter :)

3 kommentarer:

  1. Jeg har både jente og gutt og har til min skuffelse registrert at det er utrolig mye mindre utvalg av klær til gutter! Kan jo ha litt med at jenter kan ikle seg flere forskjellige klær, f.eks bukser OG kjoler. Det blir til at jeg handler mye i og fra USA :) I tillegg er det kanskje ikke så "akseptert" at gutter/menn er glade i shopping? Apropos miljøpåvirkning. Generelt tror jeg gutter i oppveksten fort merker at de har mye snevrere rammer for hva de kan interessere seg for, før de blir stemplet som "feminine". Synd!! Ha en fortsatt flott onsdag! Klemmer

    SvarSlett
  2. Takk for at du la igjen kommentar.
    Ja, det er sant nok. Vi har litt å gjøre med holdningene våre som foreldre og i samfunnet generelt. Jenter har nok et større spenn i hva som er akseptabelt på enkelt områder og på andre så er samfunnet veldig mannsdominert.
    Ja, det finnes muligheter for variasjon i klær til gutt også, men da må jeg som sagt ut av byen. Og ut av landet gir flere valg
    God onsdag til deg også :)

    SvarSlett
  3. Nå er jeg selv blitt både jente- og guttemamma, og merker at kjøpelysten på gutteklær er like stor som den var til jenteklær for 3 år siden da hun var nyfødt, altså ;) Men det ER vanskeligere å finne like fine gutteklær som jenteklær. Heldigvis er det butikker som Guttelus og Junior :)

    Hyggelig at du vil være med i give-away'en min. Lykke til!

    SvarSlett