lørdag 21. april 2012

Drop out og drop in

Jeg tror aldri jeg har nevnt
at jeg jobber i videregående skole.
Det gjør jeg altså.

Fra TV serien : Kongsvik ungdomsskole 


I tillegg til undervisning
er det mye fokus på
å få elevene på skolen og
på å få de til å bli der.

Et tema som ofte dukker opp
hos oss og i media er :
"Drop - out - elevene"


Dagens utdanningspolitikk er bygget 
rundt tanken om at alle skal få like muligheter, 
og dermed tilbys alle uansett bakgrunn 
( og ønske om skolegang ? )
tre år videregånede skole
Det viser seg at det ikke er liv laga 
for alle å fullføre. 
I alle fall er det i følge Vg 
(hos oss fullfører flere)
De som rett og slett blir borte, 
- de er "dropp - ut - en" i dagens skole. 

Har man først fått skoleplass
så har man den for hele året, 
uavhenig av oppmøte og resultater. 
Noen elever er borte i lange perioder. 
Plutselig dukker de opp som troll av eske. 
De driver med inkludering. 
De inkluderer et begrep som er 
vanlig i frisørindustiren
til skolen: Drop in!

Apropo DROP IN: 


På vei hjem fra jobb i går
så fikk jeg
et behov
for et frisørbesøk.
Jeg fikk en akutt  "nå - er - det - nok - krise".
Takk og lov for at det finnes drop in timer!



Jeg spratt inn til en frisør.
Hun holdt meg på pinebenken noen timer .
Og da jeg slapp fri så var hårfargen friskere
og
lengden mye kortere
Petrine selv var veldig fornøyd
(samt litt stresset fordi hun synes 
kom til å hente Petrus litt sent i barnehagen) 

I gamledager måtte frisørtimer
planlegges.
Det, som alt annet.
Vi hadde avtaler med venner og familie,
og med frisøren
Det var en viss plan over tiden vår.
Jeg kan tenke at det å lære seg logistikk
er bra fra du er barn...

Men..

Vi og samfunnet endres underveis.Takk for det!
Jeg er for glad i dagens samfunn
og  våre muligheter for lettvinte løsninger
til at jeg ønsker meg tilbake til
økser og piler
laget på steinalder vis.


Men, seriøst: 
Jeg heier på drop in timer hos frisøren. 
For når jeg har behov for en klipp, 
så sier tålmodigheten min
at jeg at jeg burde klipt meg i går. 



Så jeg er vel alt i alt glad for
at jeg lever i 2012,
i en livssituasjon jeg er fornøyd med.
Den inkluderer både drop in og drop out :)

Fortsatt glad helg !
Petrine :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar