lørdag 16. juni 2012

Bokanbefaling: Balansekunst

Som sagt så er jeg glad i bøker. Hvordan jeg kommer over de er tilfeldig.
Anbefalinger fra andre,
fra bøker og blader,
- en tilfeldig paperback jeg plukker med meg
eller slik som med denne boken...
Jeg var på ferie med ei venninne,
og hun hadde plukket den med seg.
Jeg lånte den etter at mitt medbragte lesestoff var fortært. På stranden, et eller annet sted i verden..

Og den grep meg.
Bokens tittel er Balansekunst,
Den er skrevet av Robithon Mistry. Handlingen utspiller seg i India, i perioden fra 1947 til 1975.
Sentrum i fortellingen er leiligheten til Dina Dalls.
Hun er syerske, og livet er preget av sorg og dårlig økonomi etter at mannen hennes døde.
Hun ansetter to skreddere fra landsbygda.
De har et ønske om å tjene penger nok til å flytte tilbake en gang.
Det for å starte på nytt.

Livet i storbyen Bombay blir ikke slik som de hadde forestilt seg.
Jeg vil ikke.røpe historien, men oppfordrer dere til å bli forført av Mistry sin fortellerkunst.
Bli ikke redd for tykkelsen på boka.
De hundrede sidene er en gripende roman.
En roman jeg har prakket på mange i gave :)
Det sier vel sitt?

Ha en god leser opplevelse

Petrine

5 kommentarer:

  1. Yes! Det der er en av mine favorittbøker! Den frista ikke så veldig, men da jeg begynte å lese, synes jeg den var fantastisk!

    SvarSlett
  2. Kanskje det blir denne som blir årets ferielektyre?
    Jeg leser vanligvis mest krim men har flere ganger blitt positivt overrasket over bøker jeg i utgangspunktet hadde slått fra meg. Og jeg er ikke av de som blir redd av størrelsen på boka, jeg liker at en god leseopplevelse varer lenge:)

    Håper dere har det fint,
    god klem:)

    SvarSlett
  3. Takk for anbefaling! Akkurat nå er det boken Freedom av Jonathan Franzen som ligger og venter på meg. Skal lese den på engelsk, for synes ofte det kan gå litt mening tapt i oversettelsene. Ha en super søndag :) Klemmer

    SvarSlett
  4. Takk for tips, denne skal jeg legge bak øret.

    Du er så søt som alltid legger igjen gode ord hos meg. Takk, du er unik!

    Fineste søndagskvelden til deg, vakre.
    Her skal vi bare slappe av og kose oss.

    Smil og fine tanker!
    klem

    SvarSlett
  5. Boktips er fint:) har ikke vært i bokmoduslesing på en stund, men blir veldig oppslukt når jeg først blir "fanget" av en bok. Ha en fin søndag:)Klem

    SvarSlett