søndag 7. oktober 2012

Petrus leker slangemenneske, - om sikring i bil

Petrus er ikke glad i bilsetet sitt.
Det vil si han er ikke glad i stroppene over skulderen. 
Vi har en maktkamp, bokstavelig talt. 
Han klarer på en eller annen finuerlig måte å presse skuldrene sammen, 
og får dermed selene ned på armene. 
Vi stopper, drar de tilbake og strammer til. 
Noen ganger slutter det etter et stopp, 
og andre ganger må det flere stopp til.

Vi som foreldre har jo et ansvar for at barna våre sitter forsvarlig i bilen(e) Det er lovpålagt gjennom Vegtrafikkloven. Barnet skal være sikret med ekstra sikkerhetsutstyr til det er 135 - 150 cm eller frem til de veier 36 kilo. Etter det skal de festes i bilens sikkerhetsseler. Frem til de er 4 år så bør de sitte bakovervendt. 

Jeg kan sitte her på min høye hest å si noe om det, samtidig som jeg må innnrømme at vi i den ene bilen vår vinglet et bakovervendt sete frem og tilbake. Det virker stødigere den andre veien... 
Dermed brukes den ene bilen til langtur og den andre til turer innenfor bygrensen. Om Petrus er med. Det fordi et barn er fem ganger sikrere festet ved en kollisjon i et bakovervendt enn i et forovervendt. En undersøkelse sier at 35 % av barn i alderen 1 - 4 år sitter bakovervendt, og noen barn er faktisk ikke sikret i det hele tatt. Det til tross for at det foreligger opplysninger som at forkjellen mellom bakovervendt eller forovervendt festet barn kan være katastrofal. Det kan være snakk om et blåmerke kontra en brukket nakke. "Grøss og gru" med tanke på at vi handler på tvers av alle anbefalinger ved henting og levering i barnehagen med en av bilene. 

Denne filmsnutten viser forskjellen på forovervendt og bakovervendt sete: 





Da vi skulle kjøpe et større sete til Petrus så søkte jeg etter test av barneseter. 
Din side har i 2012 gjennomført en tilsvarende test. Resultatet har de publisert på sine nettsider. Der presenteres de beste og de dårligste bilsetene for barn. Du kommer til testen om du trykker her 

Allle disse ordene fordi jeg egentlig lette etter noe som kunne holde skulderstroppene sammen, slik at vår lille pode ikke kan klare å leke slangemenneske på vei ut av bilsetet sitt. 
Sånn kan det gå 

Petrine

Etter at jeg la ut dette innlegget så kom det en reportasje på Nrk om sikring av barn i bil. Ta en titt her


4 kommentarer:

  1. Husker R var slik, skummelt når du tror barnet er sikret og så er selene løse! A hadde et spesialtilpasset bilsete (som hjelpemiddel) han hadde støtte for bryst også - så for han var det umulig å komme seg ut.

    Viktig med sikring i bil, vi er konsekvent når det gjelder seter (den gang vi brukte det) og bilbelte. Og det var heldigvis foreldrene mine også, den gang var det jammen ikke mye fokus på sikring i bil du:S

    Jeg har sendt deg en mail med koden til kopisperren,
    håper det ser greit ut:)

    Fin søndag til deg
    og god klem:)

    SvarSlett
  2. Fin start på uken ønskes deg.
    Her er det en liten uke igjen før kofferten pakkes og vi flyr til andre siden av atlanteren.

    klem

    SvarSlett
  3. Fant du beltesamlere slik som du lette etter? Hvis ikke finne det på babyshop (sikkert flere steder, men der jeg har kjøpt det). Jeg måtte kjøpe det til lillebror. Det koster i underkant av 50-lappen, og lillebror har ikke kommet seg løs etterpå (før hadde vi 1-3 stopp på en 10 minutters tur - hver eneste dag. Han skjønner bare ikke at det ikke er lov å ta seg løs, er jo mye bedre å sitte der da). Var noen som fortalte meg en gang at de egentlig ikke var lov i Norge, men det er en påstand jeg ikke har fått bekreftet. Helsestasjonen anbefalte å veie ulemper og fordeler mot hverandre. I verste fall, så kan man kanskje ha med en beltekutter i tillegg?

    SvarSlett
  4. Nei, men gjett om jeg skal skaffe meg det nå. Søkte på det, og de er ikke anbefalt i Norge, men å ha gutten krabbende rundt i bilen er kanskje farligere ? Han tar de jo like gjerne av seg på E6 i 100 kilometer, som i 30 sonene.. Jeg tror jeg kjøper det, og det kan jo hende at han gir seg når han har prøvd å komme seg ut tre ganger og finner ut at han ikke kommer ut.

    SvarSlett