onsdag 9. januar 2013

Phu, på handletur



Vår lille Petrus er en flott fyr. 
Han er viljesterk og glad. 
Eller, ikke alltid glad. 
Han kan være sint også. 
Illesint :

Vi måtte handle.
 Petrus og jeg er enige om at det er kjedelig. 
Men mat må man ha. 

Så derfor tok vi turen til butikken. 
Petrus fikk en lite handlevogn, som vi hadde avtalt på forhånd. 
Han fylte den med varer og alt gikk bra
helt til han så et annet barn i butikken på handletur med sin mor. 
Barnet hadde fått is. 

Der kom første knutepunktet. 
Petrus får ikke is eller annet godteri i butikker. 
Det ville han jo ha, han så jo at det faktisk var fult mulig. 
Etter iherdig forhandling så ble vi enige om at han skulle få pære når vi kom hjem. 

Vi gikk til kassen , 
Vi stilte oss i køen. 
Den lange køen. 

Da det nesten var vår tur, så fikk minsten andre planer. 
Han gikk dermed ut av køen, med handlevognen. 
Den ble holdt igjen av en voksenperson som anså seg ferdig med handlingen, 
etter at betalingen var unnagjort. 
Det vil si at varene måtte holde seg i nærheten av betalingsterminalen, 
og ikke ta seg en sightseeing mellom hylleradene. 

Resultatet ble en høylytt gutt og en varm mamma. 
Pluss mange voksne som kom med råd og hjelpende hender. 
Petrus er selektiv på hvem som får snakke med han, så soslisten økte volumet. 
Da en mann forsøkte å løfte han så var det en riktig voldsom cresendo. 
Hadde vært kjekt om ørepropper hadde blitt utdelt ved inngangen :) 

Petrine fikk betalt, fikk roet gutten og pakket varene,
i den rekkefølgen!
Vi fikk satt fra oss hadlevogna og var på vei ut på parkeringsplassen. 
Men der måtte han holde en hånd, da jeg vet at små mennesker i liten grad synes bak en bil 
Det endte med at den illsinte gutten ble båret ut i bilen og "brekt"ned i setet. 
Og så var han fornøyd resten av den dagen. 

Det er meget, meget sjelden vi opplever slike kamper med Petrus. 
Jeg regner med at det er mange som har opplevd lignende situasjoner og som kjenner seg igjen. 
Og som meg har vært lykkerlig når man kommer seg unna og i ro. 

Petrine :) 




3 kommentarer:

  1. Been there... Og kjære æ føle med deg..
    Du føler at hele butikken ser deg og Petrus, og vil fortest mulig ut..
    Vet vel ikke om det er noe trøst å si at du helt sikkert vil oppleve det der flere ganger.
    Mine har en tendens å bare stikk av..
    Da blir man svett da..
    Klem Mari Johanne

    SvarSlett
  2. Flott handletur du! Det er som hos deg ikke så ofte vi har slike handleturer her i huset. Det kommer antagelig av at vi ofte stopper opp... ikke ved godterihylla, men ved bladhylla..... Jepp, jeg innrømmer det glatt, man kjøper seg ut av enkelte konflikter her i livet....

    SvarSlett
  3. Storhandelen gjør jeg selv, men småhandlinga (selvom det innimellom ikke virker som småhandel) kan jeg godt ta dem med på. Det blir stadig lettere. Små handlevogner og de får hjelpe til å fylle vogna er veldig greit. De små vognene har forsvunnet i den lokale butikken, håper de kommer tilbake snart! Når de ikke er der står de i storvogna og holder utkikk for meg. Små pirater på tokt. De elsker også brødskjæremaskina, for det er som regel skalker igjen og de får de spise i butikken. Det har skjedd et par ganger at jeg har tatt dem med ut av butikken uten at vi har fått handlet. Etter det har oppførselen vært ganske bra (muligens er ikke alle i butikken enige i det, men siden de fleste smiler til dem, så antar jeg at det er greit).

    SvarSlett