tirsdag 12. februar 2013

Grip dagen

via


Petrine er ei relativ fornuftig dame. 
Og i tidligere år krysset mine veier ei flott dame, 
som jeg alltid er kjempe glad for å treffe på. 
Hun var opptatt av at vi ikke må noen ting, 
fordi vi har mulighet til å ta egne valg. 
Om hun var fattig, 
som man kan være som ung og nyetablert, 
så kjøpte hun seg ei bok, litt musikk eller noen blomster. 
Jeg hadde nok den gang, 
kjøpt meg havregryn og melk. 
Mat må man jo ha, 
selv om man er fattig. 



Eller? 

Hennes filosofi var at er man fattig så kan man lese, 
lytte til musikk eller nyte synet av blomster igjen og igjen. 
Nytelsen gjorde at hun følte at pengene varte lenger. 
Hun er og var ikke ei dame som 
trøstehandlet for øyeblikkets gleder. 
Nei, hun er ei livsnytende dame, 
som kjenner sine bøker og sin musikk
og som vet å nyte øyeblikket. 


via


Jeg er nok mer flink til å nyte øyeblikket
 og livets enkle gleder nå. 
Jeg har ofte tenkt på hennes enkle filosofi med dette verset 
fra sangen: Jeg vil male dagen blå :
( eller Regnverjsdag i november)

Jeg vil male dagen hvit, 
glemme arbeidslivets slit. 
Kjøpe franske anemoner 
for de siste tjue kroner, 
lytte til Vivaldis toner. 
Jeg vil male dagen hvit. 

Grip deg selv i å kose deg i hverdagen! 
Den dagen som vokser i lengde for hver dag som går,! 
Våren er i anmarsj... 

Petrine 

3 kommentarer:

  1. For et fint innlegg, elsker å komme inn hit og lese tankene dine:)
    Hos meg har også det å verdsette de små øyeblikkene og de enkle gledene kommet med alderen. Jeg prøver å være bevisst, ikke alltid like flink til å se riktig godt etter meg det kommer seg det også:)

    Ønsker dere en deilig dag i morgen, nyt og kos dere - vi tar med oss de kryssede fingrene dine og håper på fine øyeblikk vi også:)
    God og varm klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  2. Den traff meg rett i hjertet. <3 En herlig beskrivelse av det å være en livsnyter. Det å ha fokuset på her og nå. Det er ikke alltid like lett. Når den verden vi lever i snurrer fortere og fortere, og alt skal være så effektivt og perfekt. Ble glad da jeg leste innlegget ditt. For det handler om akkurat hva du velger å ha fokuset på. "Er livet vanskelig, så gjør dine gleder små". Å ha evnen til å kunne glede seg over små ting som fuglesang, rådyrspor i snøen, solnedgang, være ute i naturen, høre på musikk, lese bøker osv. Gjør en grå hverdag mer fargerik synes jeg.

    Takk for at du er den du er. :)
    Klem fra Kristin

    SvarSlett