torsdag 21. mars 2013

Slalåm i skremmende fart...

Via



Petrine er en av de som må kjøre et stykke på E6
for å komme til jobb. 
Hun farter på Europaveien i Østfold
Den har forvandlet seg fra å være ulykkebelastet,
 med en kjørebane i hver retning,
til å bli en yndet slalåmløype for fartsglade og innpålitne bilkjørere. 
De har nemlig fått to felt å boltre seg i, 
og tar all den plass de kan! 
Både på tvers og på langs.

De spretter inn og ut med den samme marginen som Ingemar Stenmark sneiet portene.
Forskjellen er at portene mellom Halden og Moss flytter seg i en fart på 100 kilometer i timen. 
Vettskremt så forsøker jeg å telle til 1001 - 1002 - 1003, 
og kommer akkurat til tu... før en bil snitter fronten min.
Den kommer inn fra venstre i et kilometertall 
som overgår det tallet som er innrammet på skilt underveis. 
Bilen bak har nok akkurat samme tempo som bilen rett foran.
Den har en avstand til meg som gjør registreringsnummeret dens helt usynlig. 
Ikke nok med at den ikke lar meg lese meg til et kjennetegn som jeg kan ringe inn til politiet,  
den forsøker også å dytte meg gjennom den nye fartsglade slalåmkjøreren foran. 

Her er det ikke snakk om å pumpebremse for å fortelle at jeg synes den bak er for nærgående. 
Da er det sannsynlig at jeg får fylt barnesetet av halvannet tonn med fremmedlegeme. 
Det er ikke innkjøpt til inntrengere, 
men til 12 kilo Petrus. 

Jeg er en mamma på veien, 
jeg forsøker å kjøre forsiktig, 
men jeg ser at jeg ufrivillig er med i en risikosport. 
Min bønn til alle dere som har det travelt på vei fra A til Å, 
om dere ser en sølvgrå bil på vei gjennom Østfold, 
vær så snill: 

Hold avstand, 
både foran og bak meg!!! 

Jeg er på vei til familien min! 

Og til alle dere som skal ut i påsketrafikken: 
GOD TUR, 
- KJØR FORSIKTG!! 

Petrine 



2 kommentarer:

  1. Jeg hater "slalomkjørere", det værste er at på min kant av Vestlandet er det ikke to felt og relativt rette veier. Veiene er uoversiktlige, kronglete og smale. Jeg ringte faktisk politiet en gang, tror neppe det skjedde noe.. Jeg kjører forbi jeg også, når veien er klar så langt øyet kan se ;) god påske til dere. Klem

    SvarSlett