søndag 12. mai 2013

Et hyggelig funn



Min kjære gamle far har flyttet og jeg har hjulpet til med å pakke ting sammen. Midt mellom kopper og kar så fant jeg flere små skatter. Jeg fant blant annet en kokebok.  en gammel kokebok fra 1924 som gir "veiledning i matstell for almindelige husholdninger - kjødretter, fiskeretter, stuinger, sauser, supper, puddinger og fromager, geleer, grøt omeletter, eggeretter, kremer, boller, formkaker, smaakaker, safter, syltinger, likører, salater, blodmat, laker, hermetikk":

Boken heter "Kokebog for hvermand" 
Dette er 26. utgave og var til da solgt i 110 000 eksemplarer. 
Prisen var kr 3,50 ( 3,50 fra 1924 vil tilsvare 74 kroner i dag ) 

Det er mange morsomme oppskrifter og jeg er til tider imponert over hvor mange egg de bruker for å bake en kake. 

Boken inneholder detaljerte forklaringer på hvordan man skal gå frem.
 Et eksempel er hvordan man pisker krem: 
"Fløten piskes til stivt, tørt skum med litt sukker og støt vanilje 
- Dersom fløten har vanskelig med at bli stiv, kan man sætte det fat, hvori det vispes, i koldt vand. Naar man har vispet en stund, lar man den staa stille i noen minutter og tar saa med en sje den stive krem av. Dette gjentages til man er ferdig. 

Dersom man har syltetøy i, har man dette i naar kremen er færdig, og kan bruke en hvilkensomhelst sort man ønsker" 



Jeg tenker at jeg skal prøve ut noen av oppskriftene i boken, 
og jeg deler gjerne erfaringene her.
Men til dagens storebrorfeiring så er det kjøkkenmaskinen som stod for pisking av krem.
Petrus og jeg var enige om det var raskest, da vi i følge poden skulle bake blå kaker etter at kremen var ferdig. Det ble muffins med blå glasur.

Petrine :)


1 kommentar:

  1. Så artig, gleder meg til å høre om dine erfaringer fra denne boka:)
    Gratulerer til storebror som ble feiret
    og god ny uke til deg.
    Varm klem:)

    SvarSlett