fredag 10. mai 2013

Lørdagslisten: Min leseliste



Jeg har alltid likt å leve meg inn i en ukjent verden skildret av andre. 
Det være seg brev som jeg har mottatt av de som liker å skrive, 
det være seg noen ord lagt igjen som hilsen, 
den første historien et barn formulerer 
eller de historiene som er skrevet med det formål å underholde. 
Jeg liker ord og historier. 

Jeg har nedprioritert leseingen de siste årene, og det er flere bøker jeg ønsker å kommme meg igjennom. 
Her presenterer jeg et lite utvalg av de som er på vent: 



Jeg har lyst til å lese boken "Særlig sensetiv".  Den skal handle om mennesker som er født med et fintfølende nervesystem og som derfor kan reagere sterkere enn andre på alle sanseinntrykk og som kan oppfattes som særlig følsom. Jeg tenker den kan være grei å ha lest i forhold til meg selv og jobben min. 



"Bekalger, jeg må være mamma," er bok som har stått på leselisten min en stund. Nå har jeg somlet meg til å bestille den, så den dukker nok opp i postkassa med det første. boken skal skildre hennes historie og de valg hun tok da hun byttet ut sin faste jobb og startet opp et eget firma. Det for å kunne ivareta barna slik familien så det var best. 



Jeg har lest " Midtvinterblod", "Høstoffer", "Vårlik" og "Sommerdøden" av Mons Kallentoft. Det er krimbøker hvor mordene blir etterforsket av Malin Fors. Det er elementer av det unnaturlige i historiene og jeg må bare få med meg den siste boka: "Den femte årstiden" også. 




Jeg er en av de få som ikke har lest " Saras nøkkel": Den ligger på skrivebordet mitt klar til å bli lest. Historine har rukket å komme på lerettet, og jeg har selvfølgelig ikke sett den. Sara skal være en jødisk jente som låser broren sin inne i et skap.  



Jon Michelet sin Tygesen har jeg lest om i noen bøker om. Handlingen i Døden i Baugen  skal foregå i ytre Oslofjord, og det kan jo være at jeg får noen glimt av gjenkjennelse i denne krimmen. Jeg har lest gode kritikker av denne boken og i løpet av sommeren skal den være lest. 

Jeg ser at jeg ikke har noen skikkelig lettleste feelgood bøker på listen min. 
Har du tips til god sommerlektyre? 

Petrine 





4 kommentarer:

  1. Så mange lovende bøker! Jeg får ikke lest noe særlig skjønnlitteratur for tiden...men min tid skal komme :)

    SvarSlett
  2. Mange godbiter der, ja :) Jeg har lest Mammadamens bok, den var fin og lettlest. Har ikke så mye tid til å lese bøker nå om dagen med ei lita pia som krever sitt, men denne boka klarte jeg å lese på en dag. Ellers er det mange gode bøker, og jeg har maaaange godbiter på vent. Hvis jeg skal anbefale ei bok til deg, må det bli "Snøbarnet". Den kom ut i 2011, så ingen nyhet, men den er så utrolig god! Les gjerne bokomtalen min om boka: http://beatelill.blogspot.no/2011/07/snbarnet.html

    SvarSlett
  3. Ahh, lese bøker.. Gleder meg til det blir tid til slikt igjen....

    SvarSlett
  4. Liker krimbøker jeg da.. men en serie vil jeg anbefale dersom du liker historie og da vår nærmeste tid. Willy ustad har skrevet en serie om etterkrigstiden. Den heter 4 søsken og handler om ja, 4 søsken; en som har fått barn med en tysk soldat, en som jobba for tyskerene og ble rik på det, en krigsseiler og ei som var i motstandsbevegelsen. Serien starter mai 1945 og ender ca midt på 60tallet. Mye historie som jeg har lært av. alle bøkene har historiske faktasider. Har lest serien flere ganger og lærer noe nytt hver gang. Lånes på biblioteket. Lene

    SvarSlett