onsdag 13. november 2013

Torsdagstema: Nettbrett til barn?



via
Et hyggelig barndomsminne var 
å sitte med eller uten foreldrene mine og titte 
i Steen og Strømkatalogen før jul. 

Jeg likte de glatte sidene og de flotte bildene. 
Jeg drømte om alt jeg kunne ønske meg. Jeg vokste opp på en tid hvor akkurat den katalogen kanskje var den eneste reklameinnslaget i postkassa, og hvor leker og andre gaver dukket opp på julaften og på bursdagen. For meg er disse to dagene plassert med et halvt års mellomrom, så jeg opplevde det som en grei fordeling av påfyllet. 

 I forrige uke så datt reklamen ned fra BR leker og Toysrous. Petrus fikk det som sin egen post og han har bladd i den igjen og igjen. Vi har sett på det sammen, vi har snakket om bildene og han har drømt seg bort som jeg gjorde da jeg var barn. Han har funnet noen få ting( 3) han har ønsket seg, deriblant nettbrett. Og det er inngangsbilletten til dette innlegget. 

Petrus er tre år. Både pappaen og jeg har nettbrett. Petrus får låne mitt i ny og ne. Det er mest når han er syk og når vi er på reisefot. Det er praktisk å ha med seg bøker, spill og tegnesaker i en og samme dings, men jeg kjenner at jeg sitter med en redsel for at han skal miste brettet i bakken. Epleproduktene er ikke de som tåler en støyt best og jeg er redd for at "Ipeden" skal knuse. Jeg liker at han er glad i leke og er redd for at Ipaden skal ta noe av lekens plass, men det behøver den jo ikke? Eller? 



Jeg tenker at på den ene side så hadde det vært praktisk med et brett som jeg ikke er redd for skal gå i bakken og som hadde apper som er tilpasset han og som han kunne bruke. Det kunne vi velge å holde offline og de som er for barn så er det mulig å stille inn hvor lang tid barnet skal få spille. Ikke at det til nå har vært et problem, for nettbrettbruken er styrt akkurat som Tv - titting. Vi begrenser det til hverdags, men ved sykdom og i helger kan vi ha andre grenser. Nettbrett har en tiltrekningskaft og jeg er redd for at han skal begynne å bruke brettet som tidtrøyte og at vi blir slappere med hensyn til bruken om han har et eget. Han er i farta det meste av dagen og jeg vil ikke ha et stillesittende barn. Det å bli plassert 12 år på en stol kommer tidsnok! En del apper er gode til læring, og jeg vil jo at Petrus skal kjenne til og bruke det verktøyet som et nettbrett er, men....  På den annen side så er gutten bare tre år og han kan fint få lov til å låne mor sitt de få gangene han holder på med det. Bare han ikke knuser det da :) 

Det nettbrettet som Petrus ønsker seg er et av de som er i BR katalogen. Det er en Lexibook for barn og på samme sted så finnes et som heter KURIO som også er beregnet for de minste. Da jeg googlet nettbrett for barn så fant jeg en anbefaling av Arnova Childpad. Og da er min neste problemstilling bør man ha egne brett til barn eller er det en ide å gå for brett som vi andre bruker? 
Er det noen der ute som har erfaring så er jeg takknemlig for svar. 

Er det på sin plass at Petrus får ønsket om nettbrett oppfylt? (mor er i tvil) 
Har deres barn et eget brett og hvordan er bruken av det? 
Har dere forslag til apper? 
Både android og fra Appstore? 

Jeg bare lurer ! 
Petrine 


5 kommentarer:

  1. Har samme problemstillingen selv, så kjenner jeg er veldig nysgjerrig på i hvilen rettning du havner her :)

    SvarSlett
  2. Vi har et nettbrett i familien, en ipad som er hyppig brukt av alle. Jeg har også en jobb-ipad som jeg til nød kan låne bort. Fireåringen ser på musikk og filmsnutter, og vi har en del bokstavspill, bøker og tegneprogrammer.

    SvarSlett
  3. Hei. Kjenner en som kjøpte kurio. De er ikke fornøyd for det var nesten ikke noe å laste ned. Mange apper går ikke på kurio. Det andre kjenner jeg ike til. Gutta mine på 6&8 sparte til ipad selv. Det skal innrømmes att de nå spiller mer når de har hver sin... de har både spill og lærespill men foretrekkrr spill..
    Prøver å holde spilletider men det er ikke alltid så lett. Lene

    SvarSlett
  4. Vi har én ipad "til deling" her i familien, og storebror på tre er kanskje den ivrigste brukeren. Vi har lastet ned noen morsomme spill og tegneprogrammer tilpasset alderen hans og vi har lagt inn favorittfilmene hans; Postmann Pat, Brannmann Sam, Dinosaurtoget og en del flere.

    Vi har ganske god styring på når han får bruke den; typisk hvis vi skal reise et sted og han må sitte lenge stille eller om han har lekt lenge ute og jeg trenger et lite pusterom til å få middagen i gang. Han får ikke ta den når han selv vil. Fungerer fint for oss! :-)

    SvarSlett
  5. Hos oss finnes det to ipader, og barna får låne disse. Storebror på 6 ønsker seg sin egen, jeg mistenker at det er for at han skal kunne spille når han vil. Det var først i høst at vi trengte å ha restriksjoner på bruken for begge to. Han får ikke ønsket om ipad oppfylt til jul heller, jeg ser ikke helt behovet.

    Det finnes flere bumpercase for ipad som tåler en trøkk. Jeg har vurdert andre nettbrett til dem, men siden vi har en del appleprodukter i huset, så er det greit å holde seg til det tenker jeg.

    Jeg har skrevet om de appene som er mest populære hos oss her: http://kaostroll.wordpress.com/2013/06/06/ipad-for-barn/ 3-åringen ender ofte opp med å se filmene vi har på ipaden istedenfor å spille.

    SvarSlett