torsdag 16. januar 2014

Bollebakst



Det her skulle vært et innlegg om boller med marshmellows! 
Jeg kunne lagt  flotte bilder av boller fylt med hvitt skum.
Jeg kunne delt de
slik at skummet kunne komme rennende og flytende ut ...
Petrus kunne vært fotografen


om ikke 
de hadde blitt tunge, 
harde 
og hadde hatt et tomrom,
 rett og slett et hull, 
i stedet for skum.
Hvor ble marshmellowsen av?



Men lussekattene vi bakte i desember ble greienok da ...


Du kan gjerne få oppskriften som jeg fant i et interiørblad, 
- kanskje du får det til litt bedre enn meg? 


400 gr hvetemel
50 gram sukker 
1/4 ts salt 
50 gram fersk gjær ( jeg brukte 7 gr tørrgjær) 
0,5 dl melk
3 store egg + 1 eggeplomme 
150 gr smør
150 gr mini Marshmallows 
eggehvitte til pensling 
100 gram sjokolade til glasur 

1) Hell alt det tørre i en bolle. 
2) Rør sammen lunken melk og gjær 
3) Bland dette pluss egg og smør inn i det tørre. 
4) La deigen heve en halv times tid. 
5) Del opp deigen i boller, - og putt de i store muffinsformer. 
6) Klem 5 -7 Marshmallows ned i hver bolle. 
7) Etterhev i ca 20 minutter
8) Stek på 180 grader i 15 . 20 minutter, til de er gyldne på toppen
9) smelt sjokolade i vannbad og dypp bollene ned i den deilige massen. 



Lykke, lykke til !

Neste gang skal jeg jammen bruke den oppskriften jeg alltid bruker
og bare putte fyllet i den.



Petrine

1 kommentar: