lørdag 22. februar 2014

Ta ikke brunosten fra meg !

Via   Deilige kilden til karbohydrater! 


Det jeg har savnet mest når jeg har vært ute i verden er melkesjokolade og brunost. Vi savnet det så mye på en av turene at vi fikk en reisevenninnne til å ta det med til oss i Thailand. Vi snakker backpackertur, vi snakker 40 grader og vi snakker ikke rom med aircondition. Det gikk som det måtte med brunosten og melkesjokoladen i strykejerndampvarmtempreatur. De smeltet, - så da var det bare å glede seg til å komme hjem til grovbrød med brunost og en kopp te. For meg er det ingen ting som smaker mer "hjemme" enn akkurat det. Jeg spiser det ikke daglig, ikke ukentlig heller, men det hendler at jeg faktisk må ha en akkurat dette for å falle til ro og kjenne at jeg er på  hjemmebane.

Hadde jeg vært barn i en barnehage i Horten så måtte jeg ha sagt takk og farvel til smaken av Norge og smaken av barndom.  Umiddelbart da jeg leste det så satt jeg bremsene på, nettopp fordi brunost for meg handler like mye om følelser som smak. Men, Horten kommune har tatt sannheten om at vi har dårligere helse nå, enn det vi hadde på femtitallet, at barn og voksne har økt snittvekt og derfor er mer utsatt for livsstilssykdommer på alvor. Det har satt en strek, og det ved brunosten og primen. Den kjære osten er kilde til sukker, omtrent 40 %.  



Barn har behov for at de kaloriene de tar til seg også inneholder vitamier og mineraler: Baserer man da kostholdet på mat med mye karbohydrater så vil de få i seg mange tomme kalorier, - noe de ikke har behov for.  I min let etter fakta om barn og sukker så fant jeg at den største kilden til sukkerinntak hos barn er drikke. Saft, juice og brus inneholder mange av disse kaloriene og bortsett fra juicen så er det relativt lite næringinnholdet det trenger. Jeg tror Horten kommune har et poeng ved at de setter fokus på hva slags mat de tilbyr barna, men jeg er redd at tiltakene må komme på flere plan samtidig om det bør legges tilrette for mer beveglese, for aktiviteter som ikke fremmer stillesitting og for at barn får en bevissthet til hva de putter i munnen. Det her handler mer om livsstil enn om en skive brunost i ny og ne. Jeg tror ikke på totalforbud, - jeg tror at vi må lære de som vokser opp hva som gir næring og hva denne gjør med kroppen. 

Personlig så er jeg glad for at barnehager og Sfo har en bevissthet i forhold til hva slags mat de serverer barna. Jeg heier på barnehager som feirer bursdager på andre måter enn med sjokoladekake, men jeg synes også at det er greit at min lille pode får en is i barehagen i forbindelse med 17. mai eller andre fester, nettopp fordi det er fest. Det ligger innenfor det jeg ønsker å formidle til min lille gutt. Jeg vil at han skal lære at til hverdags så spiser vi sunn mat, men når det er fest så gjelder det andre regler. Da er det lov å spise kake, drikke brus ( Petrus tordde brus og bris var det samme inntil han var tre år) eller hva som blir servert.  Men, jeg ønsker ikke at han skal lære at det å ha det koselig er forbundet med å spise usunn mat. Jeg vil at det vi gjør sammen skal være kjernen i hva som er hyggelig, og da kan det likegjernes serves fiskepakke på bål som grovbrød med brunost.  



Og, om man skal se på hva som serveres i barnehager og skole, så er det  mye salt i noe kjøpebrød, i saltpølse og mye sukker i noen typer youghert, pluss, pluss, pluss.. Jeg tenker at man ved å være bevisst næringsinnholdet i matvarene, så kan man velge det sunneste alterativet. Jeg tror ikke på totaltforbud, også fordi vi trenger et allsidig kosthold. Derfor heier jeg på Horten kommune, ikke fordi jeg synes de skal ta brunosten fra meg, men fordi jeg tror jeg at det kan skape en debatt. Barnas kosthold innbefatter også den maten de spiser på hjemmebane. Og når det sies at den største kilden til sukker er gjennom drikke, så bør foreldre og barnehage spille på lag i forhold til hva de tilbyr barna av mat. Til syvende og sist så er det jo foreldrene som har ansvaret for hva barna får i seg av næring, og med det perspektivet så er jeg glad for at det serveres ernæringsrik mat i barnehagen til min lille pode. Jeg synes nemlig ikke han skal proppes full av tomme kalorier hver eneste dag.

Jeg tror det er mange, mange barn i Norge som spiser sunn og god mat, men jeg tror det er greit med debatter om hva vi tilbyr av mat og hvordan vi tilrettelegger for lek og bevegelse. Om Horten kommune, og alle andre,  skal sikre den oppvoksende generasjonens helse så er det hele livstilen som må i søkelyset. Vi må skape gode holdninger til variert kosthold og til å være i bevegelse. Jeg tror ikke det handler om en skive brunost i ny og ne. 

Brunost eller ikke, hva synes du? 

Petrine :) 



2 kommentarer:

  1. jeg er enig med deg her altså :)

    Jeg håper formen er stigende og at du blir tatt godt vare på!
    klem

    SvarSlett
  2. Jeg er avhengig av brunost!
    Vet at brunost ikke er det sunneste som finnes, men vi holder oss unna Nugatti og Sjokade, har sjelden syltetøy på brødskiva og drikker mest vann/melk. Så jeg fjerner ikke brunosten fra kjøleskapet...

    SvarSlett