tirsdag 15. april 2014

Reisebrev fra København: I Karsten og Petras fotspor



Nå befinner vi oss i Danmarks hovedstad hvor Petrus har krabber under dyna og hvor undertegnede har bevilget seg en kopp kaffe og litt tid til bloggoppdatering. Det helt uten resten av gjengen. Jeg må jo fortelle litt om dagens hendelser. Og tro meg: Tiden løper fort i hyggelig lag og den setter ikke av tid til shopping eller alt jeg tidligere forbant med Køben. Det er nok mer inntrykk, minner og gode opplevelser enn nye klær, sko, interiør eller mat som blir med hjem. Men hva gjør det å vandre fra lekebutikk til lekebutikk eller å tilbringe timer i kø og til venting når gutta er fornøyde? Ingenting, er vel det riktigere svaret. Vi har forøvrig brukt boken: "Karsten og Petra i Tivoli" som reiseguide til denne turen

                                           

Jeg har alltid trivdes i Nyhavn, men jeg må si at det ble ekstra spennende å gå langs kanalen der i dag. Petrus kunne opplyse om at det lå sjørøverskip til kai langs hele kanalen. Han funderte på hvor skatter og pirater befant seg og på hvor de skulle på tokt neste gang. - til Kjuttavika, kanskje? Det kan ha sammenheng med at Petra sin morfar forteller i boken at det var skurker og lommetyver ved havna i gamle dager. Dessuten så er seilskuter ensbetydende med sjørøverskip i Petrus sin termologi. 

                                                             


Ved å lese Tor Åge Bringsværd sin bok, så har Petrus lagt noe av turistløypa for oss i dag. Vi startet med å gå til plassen foran Amalieborg. Vi hadde riktig flaks fordi vi kom dit akkurat til å få med oss et vaktskifte. Petrus observerte det med skrekkslagen fryd, mens Petrine var glad for at det ikke var spesielt varmt: Kjære deg, med de pelsdottene på toppen så må de jo svime av på en varm sommerdag? Eller har de en sommevariant av uniformsluen? Jeg har nemlig spilt i korps og har erfart at medmusikanter har svimet av i varmen, og det var bare en båtlue (og jakker av ull, da). 

                             


Utstyrt med Apostlenes hester så travet vi videre til statuen av gudinnen Geofinen som den svenske kongen Gylve skal ha gjort narr av. I følge fortellingen så gjorde hun spøken til skamme da hun dro det som i dag er Skjælland ut i havet. Nå er jeg ikke så bevandret i dansk historie, så jeg sender en liten takk til Bringsværd som har laget en enkel reiseguide for store og små. At det var HC Andersen som har skapt historien om den Lille Havfrue har jeg mer peiling på. Det hadde også Petrus for da vi endelig fant den avkledde fruen som har sittet værfast på noen stener i mange år, så fortalte han at det var Anders som hadde skrevet eventyret om henne. Om han refererer til en av de ansatte i barnehagen sin det prøvde jeg ikke å finne ut av en gang og om det linken så er det faktisk helt greit enn så lenge. 

                           


Jeg hadde som mål å kjøpe meg en dansk strikkebok når jeg først er her nede. Derfor var bokhandlerne ved det Runde tårn neste stopp. Ved tårnet så gadd ingen av gutta å ta turen opp på toppen og bokhandleren hadde ikke boka. Jeg tok et bilde som dokumentasjon på at vi var på utsiden av tårnet som i utgangspunktet var tenkt som klokkertårn til sen bakenforliggende kirken. Vi var der og Pertrus har sett tårnet hvor Karsten, Petra og undertegnede har vært på toppen. 

Dette var et lite glimt fra dagens tur med barn, jeg håper og tror at det kommer flere reisebrev med det første. Om du pleier å være i København, hva fyller dere dagene med?


Petrine :) 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar