søndag 22. juni 2014

Smaken av Sommer





Det er noen smaker som er forbundet til sommeren mer enn annet. Nemlig smaken av makrell! Fisk i kombinasjon med agurksalat eller salat rørt i sitronblandet rømme. Da vi ikke har somlet oss ut med båten for å fiske, så har vi tenkt at makrellmiddagen bare måtte vente på seg. 



I går kveld så banket det på døra og der sto en kamerat med makrell til oss, nyfisket og sløyet.
Heldige oss! 



Jeg laget en agurksalat av 
2 ss 7% edikk
2 ss vann
1 ss sukker 
1/4 ts salt 
1/4 ts pepper
1 hel agurk



Petrinemannen fant frem røkeovn, rødsprit og røkespon. 
Han tok jobben med å røke fisken. 
Den ble saftig og god ! 



Vi virkelig koste oss til middag :)  
Med nyrøkt makrell, nypoteter og kortreist jordbær til dessert. 
Det hadde vært like riktig om dessserten hadde vært rabarberasuppe. 

Vi takker for maten! 

Hva er smaken av sommer for deg? 

Pettrine :) 




5 kommentarer:

  1. Makrell er så godt! Mamma lager makrell i form, bakt med rømme, og den er himmelsk (og jeg forspiser meg HVER gang;D)
    For meg er smaken av sommer vannmelon og rabarbra. Og jordbær. Da får jeg sommerminner:)

    klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Makrell i form, det har jeg ikke smakt før. Om vi får somlet oss ut en tur med stang for å sikre flere makrellmiddager så skal jeg jammen forsøke det ...

      Slett
  2. Ah, jordbær er jo en klassiker, og vannmelon! Og grillmat :)

    Jeg blir forresten alltid like satt ut av at mannen heter Petrinemannen, for i hodet mitt heter han Patron :D

    SvarSlett
    Svar
    1. ha, ha, Patron, det høres litt mer voldsomt ut en Petrinemannen, men som alle andre så kan han smelle til en gang i blant ;) Vi spiser vannmelon her også, og griller, - men det gjør vi hele året, nesten.... :) men best når vi kan nyte det i sola

      Slett
    2. Oida, ikke patron som i en patron, men som i Patrón :D Jeg tenkte ikke på at det kunne være flere ting, haha.

      Slett