fredag 2. januar 2015

Friluftsfredag: Vafler på bålet

Vafler på bålet er godt 


Nissen kom med vafeljern til oss. Det måtte vi innvie i fridagene mellom jul og nyttår. Det ble i førsteomgang en fiasko, da vi fylte jernet mens det enda var for kaldt. Det resuterte i en iherdig innsats for å fjerne røra som satt fast i kriker, i korker og på topper. Da det endelig var fri for i fastsatt røre, så skulle jeg være sikker på at jernet varmt nok før jeg tok i røra. Og jeg lot det i alle fall ligge lenge nok til at det var stekt. Litt i overkant, kanskje?  Det som kom ut var nemlig beksvart og hardt som kull. Den ble kastet til måkene, - og dermed gikk startskuddet for en diskusjon uten sidestykke, hvor målet deres var en rettferdig deling av den svarte frisbee - en.



Da måkene hadde fordelt det sorte kullet, så kom de smakfulle og passende vaffelplatene rennende på en snor. De var gode og siden all mat smaker bedre i friluft, så kan dere bare forestille dere hvor gode disse var. Kombinert med bølgeskvulp, varm kaffe og jordbærsyltetøy så var smaken fortreffelig.
Vaffelrøre er noejeg bare blander sammen av hva jeg har, men jeg brukte ca

1 liter melk
som jeg vekselvis blandet sammen med 
ca 500 gram hvetemel, l
3 ss sukker 
itt kardemomme 
og 1 ts med bakepulver. 
Deretter blandet jeg i ca 2 ss smeltet smør og 3 egg.

- og om dere ikke har sitrusallergi i familien så er det godt med appelsinjuice i røra eller over vaffelen.

Jeg lot det stå å svelle før vi helte den over på en ren og tom halvannen liters flaske. 
og når bålet er tent så er det bare å helle i jernet og vente på at det er stekt. Om det er passe varmt da :) 


Dette innlegget kunne også handlet om at det er gøy å tøye grenser på isen og at det er enda artigere å slå hull på den så vannet bobler opp. Den største lykken må nok ha vært å leke med vannet helt til neglspreng minnet poden på at det er lurt å følge foreldrenes råd om å bruke både ull og vindvotter når man skal leke ved vannet en vintersdag .

Men, det var vafler det skulle handle om vafler
og om hvor godt de smaker ute,, 
når vottene er på og hender er varme igjen... 

Petrine



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar