mandag 16. februar 2015

Læring gjennom lek?




Jeg er imponert over hva som interesser en fireåring. Det er for meg periodevis en gåte hva han faktisk kan. Det kommer ofte til uttrykk når han leker, - og jeg liker å sitte å lytte til hva han ( og andre barn) sier, hva de finner på og på hvilke roller de inntar gjennom leken. Det er også roller som jeg vet han ikke har erfaring med, kompetanse som ikke jeg har gitt han og en glede som nesten bare leken kan fremme.



Petrus har et opppkomme av ideer og et stort spenn i målsetninger. Han har en grunneleggende evne, på lik linje med de fleste barn, til å være tilstede i leken. Han har det gøy når han spiller på Liverpool, løper rundt med hokeyhansker for å være Store Jonas, og med brannmannshjelm er han tøffest i verden. Rollene skifter i takt med klesskift og på slutten av dagen så ligger det rester av dagens lek i en haug ved siden av klesskapet. Han fyller rollene sine med glede og fantasi, - og er i sin verden fylt av latter, av forandring, av samspill, av heltedyrkelse, av språkbruk og alt annet som leken innehar. Jeg hører aldri den rullende latteren så ofte som når han er midt i fantasiverden. Her hjemme er det en heldagsjobb for Petrus å leke. Han er tro mot seg selv og leken enten han er i gang alene eller sammen med venner. Han/de planlegger, drøfter, finner fram utstyr,  justerer og kommer med nye løsninger. Er det flere barn tilstede så hører jeg stadig : "Så gjorde du likssom, så kan jeg, skal vi finne , hvordan kan vi",  og så videre. Jeg vet ingen ting som får øynene til å gnistre,  lekene til å flyte og kompromisser til å inngås så ofte som leken. Jeg har derfor tro på den spontane aktiviteten som barn gjennom alle tider har bedrevet, uten at voksne har fortalt de at det er viktig og riktig. Jeg synes at å gi tid og rom for lek er det viktigste jeg kan gi min Petrus, - uansett om han får lekt i barnehagen, i skogen, i stua, på rommet eller på stranda. Det er rom i form av tid som er det viktige, - og det blir bare enda bedre om de voksne er tilstede, er med på å gi erfaringer og kan være til hjelp om det låser seg. Men, vi skal på ingen måte overta leken, den er helt og holdent barna sin.



Jeg vet at læringstrykket på barnehager har forandret seg etter at barnehagene ble en del av utdanningsløpet, - og om læringstrykket handler om å øke bevissteheten på kvaliteten i barnehagene, på relasjonene mellom barn og voksne, på å gi erfaringer  og på å gi nok tid til lek så heier jeg på dette økte trykket. Om det derimot handler om å ta barna vekk fra lek for å fortelle de om form og farge, drive med preskoleaktiviteter så digger jeg nok ikke det like bra. Det er slik at i alle barnehager så vil det foregå innlæring! Om vi tenker på hva barn faktisk lærer av ferdigeheter og tilegner seg av kompetanse de første seks årene i sitt liv, så må vi vel være enige i at det burde holde. De fleste barn er nemlig født med en naturlig nysgjerrigehet, en trang til aktivitet og et mot til å reise seg om det detter. Mitt mål som mamma er å ivareta dette egendrivet, den evnen til å planlegge, ta initiativ, sette igang og forandre en aktivitet. Jeg har et ønske om å la den iboende kreativiteten leve så lenge det er mulig og jeg er redd for at for mye voksenstyrte aktiviteter kan ta drepen på en naturlig arena til utvikling. Jeg har jo et ønske om at barndommen og oppveksten skal ivareta det som vi trenger når vi er voksne, - vi vil jo ha kreative og initiativrike medarbeider, vi vil ha de som drives av glede og de som er ureddde for å prøve noe nytt. De som har erfaring med at det faktisk er mulig å forandre retning underveis, - for det har leken og barnedommen lært dem.



Som dere sikkert har forstått så er jeg mer opptatt av at barnet mitt skal leke enn at han skal trenes i form, farge, bokstaver og tall. Nå høres det nok ut som jeg ikke vil at han skal lære, men min erfaring er at han lærer alikevel. Når han ønsker å vite hva tall og bokataver betyr så spør han. Om han leker at han leser avisen, arbeider på kontor eller slår sammen beløp i butikken, så er vil han ofte ha de riktige bokstavene eller forklaring på hvordan man legger sammen. Han kan også finne på å bruke fantasitall eller bokstaver, men det gjør jo ingen ting, - han har en forståelse om at de finnes og at det er en forskjell på dem. Men, som sagt, han spør om han lurer på noe og jeg antar at om man øver fordi man har lyst, eller fordi man opplever mening, så går læringen lettere.  Dessuten så tror jeg at han får trenet på å bruke språket sitt, at han blir sosialisert inn i barnas kultur, at han får brukt kroppen sin, at han blir mer sosialt kompetant og mye mer gjennom å ha det gøy sammen med andre.  For det er jo oftes det leken er, - morsom og lærerik!



Jeg leser blogginnleget og ser  at det havnet et helt annet sted enn jeg tenkte. Der jeg hadde tenkt å fortelle om lek og lekeutvikling, så fikk jeg i stedet understreket hvor viktig jeg synes den er. Den og barnas tid til egenaktivitet. 

Petrine :) 

2 kommentarer:

  1. Veldig enig med deg. Frilek er viktig, og det er noe vi hele tiden jobber med her hjemme også, at ungene skal klare å leke selv uten at det er voksenstyrt :-) Likevel følger vi opp når Busteliten viser interesse og vitebegjær for noe. For eksempel har vi brukt mye tid på bokstavene, men det har vært 100 % på hans premisser og fordi han har villet vite. Men, det blir også noe annet, syns jeg, enn når det blir tvungen læring. Det kommer tidsnok med skolen :-)
    Busteliten og jeg var på Mosseporten på fredag. Syns Farbror Melkers er så innmari koselig, og det er de som jobber der også. Hadde vi visst at dere var på tur også, kunne vi jo nesten ha dobbeldatet ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde vært hyggelig å truffet hverandre, men så morsomt at vi stt på hver vår Farbror Melker i samme by :) Men, men neste gang kanskje.( Nå har vi vært i Dyreparken og på kafe samtidig uten å treffes).. SÅ gøy at Busteliten også har interesse for bokstaver, neo som er stort her også, tidliger har det vært fugler, dyr og kjøretøy som har vært viktig å lære noe om.. men nå er han ofte kontorist. Og da må han jo ha bokstaver så klart :)

      Slett