søndag 7. juni 2015

Et barn stemmer mot sydenferie





Du lener deg tilbake i sofaen, 
du fester det blå, unge og alvorlige blikket i meg før du sier: 
"Jeg liker ikke å reise til syden! 
Jeg liker ikke å reise til steder med barer og resturanter overalt. 
På slike steder blir alltid pappa full. 
På kvelden må jeg ut må ut å finne han og hjelpe han tilbake til hotellet. 
Noen ganger så faller han og slår seg så han blør før han får lagt seg. 
Det er ikke kjekt å være med han på ferie når han drikker så masse alkohol. 
Det ødelegger ferien vår:" 

Noen ganger er barn sine ord sterkere enn mine tanker om at barnevernet burde ha ansatte på feriesteder hvor man ofte finner barnefamilier. De treffer bedre enn om jeg ber foreldre tenke seg om på grunn av barna og de er mer såre og virkelige enn noe jeg kan skissere da de kommer fra et barn som forbinder ferie med forelder uten omsorgsevne og uten plass til andre enn seg selv. 

Hva skal jeg si? 

-la denne sommeren bli barnets sommer! 

Petrine 

2 kommentarer:

  1. Godt forslag å ha barnevernet representert på feriemål.... mange skjebner som skal møte en mindre festlig sommer. Ta vare på hverandre!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, vi var på et sted med all inclusive i fjor, og det var noen foredre som hele tiden var sittende på barkrakken. Jeg ble bekymret og meldte faktisk fra til guidene. Det er en problemstilling som er virkligheten til mange unge, uheldigvis!!
      Men denne historien er faktisk ikke kreert, den er et resultat av en tilbakemelding jeg hørte.
      Ha gode dager du også.

      Slett