lørdag 6. juni 2015

Lørdagslisten: 10 morsomme vannaktiviteter

Jeg vet ikke hvordan det er med deres barn, men mitt tiltrekkes av vann. HAn liker å bade, leke i bekken, tømme det fra kopper til kar og mye, mye mer. Så mye at jeg faktisk har hatt lyst til å kjøpe aquaplay til han, dere vet det kanalsystemet som man kan leke med båter i. Men, jeg har ikke gjort det for han er vel så glad for å få fylt badebalja, låne vannkanna og for å leke i bekken på stranda. Men, noen ganger så går han lei, og i disse sommerlige tider er det greit at han får litt hjelp til å finne på andre typer vannlek.


via

1) Noen dråper symaskinolje på vannpyttene. 
Da jeg var liten så ble jeg fasinert av vannpytter som hadde et helt spekter av farger. Jeg husker at jeg studerte slike fargerike pytter mange ganger før jeg spurte hjemme hvorfor noen pytter hadde et lag med farger på seg og andre ikke. Pappa sa det var olje. Og det var det. 

Jeg har noen ganger tatt med meg barn ut med en liten flaske med sysmaskinolje for at de skal få oppleve den magien jeg bærer med meg fra barndommen. Jeg har da dryppet et par, tre dråper olje på vannet, - og gjett hva som skjer når lyset skinner ned på de! Jo, magien gjenoppstår som farger på en ellers grå vannpytt. 


via

2) Bade i sprederen
Nok et barndomsminne. Det å få løpe gjennom vannsprederen en varm sommerdag husker jeg som en isende kald glede. Jeg husker enda hvinene av kuldegys i solvarnem og hvor frydefyldt forfriskende det var. I fjor sommer så frisket Petrus og noen venner opp minnene der de badet i sprederen her på plenen. Det var nummeret før jeg gjorde det samme.



3) Vannkrig. 
For noen år siden så lå en venninne av meg å solte seg under badevinduet. Jeg telte en kjapp gang på fingrene før jeg slapp et glass med vann ned på henne. Det endte med at vi dro med oss bøtter og vannslanger og hadde en real vannkrig før vi sliten og lattermilde sank sammen i sola. Der hentet vi igjen pusten og varmen. Jeg har ikke introdusert Petrus for vannslangen enda, men vi har brukt vannpistoler og spruteflasker til å skyte på hverandre. Det til stor jubel for store og små. 

4) Kaste vannballonger 
Dette går kanskje under kategorien vannkrig? Men, det er mosromt å kaste vannballonger på hverandre og helst ta imot uten at de sprekker.


5) Hoppe i eller sykle gjennom vanndammer 
Her holder det rett og slett ikke med vannpytter. Her må man ut enten mens det højer ned eller når det  har kommet en skikkelig skur. man må ta sats og det er om å gjøre å få det til å sprute høyest opp. En digresjon er fra første dag på jobb i barnehage. Der var det en kjempestor dam, og jeg klarte ikke la være å hoppe i den, med følgende kommentar fra sidelinjen: "Her i barnehagen hopper vi ikke i vanndammene." He, he det var bare sagt på morsomt, og jeg  kan fortelle at vi har stått under utallige dårlige takrenner, hoppet i mange dammer og lekt mye med vann også etter den dagen.



6) Leke med båter 
Petrus liker å leke med båtene sine. Enten i bekken, i sjøen (husk snor) eller i en balje hjemme på terrassen. Det er ikke så mye som skal til for å sysselsette han, tre båter og en balje med vann er tingen.

7) Leke med ballonger i vannet. 
Dette er en enkel leke som Petrus ble introdusert for da vi var på sydentur for et par, tre år siden. Han fikk en balong som var halvfylt med vann av en som lå ved bassenget. Den seilte fint i vannet, var litt tung og uhåndterlig og den var morsom å kaste fordi det ikke var så lett å styre den. Men, den fløy ikke av gårde som en luftfylt ballong ville gjøre.

via


8) Lage demninger og elver.
Når jeg går turer på strendene så ser jeg ofte små grøfter ned mot vannet. Det er ofte oppbygd og går i kanaler. Det jeg ser er nok restene av barn som den dagen har laget demninger. De har gravd, gravd og gravd og de har kanskje forsket på hvor mye vann man får til å bli værende der.

via


9) Akvarellmaling
Å legge frem store ruller med papir, litt store pensler , kopper med vann og maling blir kreative kunstverk. Om man væter arkene først så vil vannfargen skli fint over i hverandre og få den samme effekten som akvarelmaling.  Om man vil at det skal gå mer ryddig for seg så kan man feste arkene til staffeli eller som vi gjorde i barenahagen, med stifter på veggen av uthuset. Barna sysselsetter seg gjerne lenge da.


10) Barkbåtrace
Enda et minne jeg har fra barndommen. Vi pleide å spikke oss barkbåter og la de seile nedover en bekk. Ekstra morsomt var det når vi laget båtrace nedover. Vi startet da litt oppe i bekken og hadde satt sperre nederst. Som på alle andre race så var hensikten å komme først i mål.
En digresjon til detter er at her i Moss så har det de siste årene vært arrangert plastand - race nedover Mosseelven. Det sier meg at denne utvidelsen av Ole Brumm sin lek også passer for voksne.

Har du noen tips til aktiviteter i vann som passer for barn, - store som små?

Petrine






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar