tirsdag 4. august 2015

Gode grunner til at jeg ønsker meg andelsgård i nærmiljøet



Da jeg var på Hedmarken i ferien så serverte søskenbarnet mitt salat med økologiske grønnsaker. Ikke nok med at de var økologiske, men hun hadde faktisk plukket de selv, - ikke bare plukket, men sammen med mange andre satt de i jorden og passet på de under veksten. Hun hadde kjøpt seg en andel i en gård, Veflingstad Gård, hvor hun da sammen med andre har sådd og plantet grønnsaker. Da hun fortalte om dette så kjente jeg at en slik gård kom høyt på min ønskeliste, også fordi jeg er opptatt av at barn skal få et bredt spekter av opplevelser. Og det å følge frøene på vei ned i jord til de er spiselige på bord, er helt innafor hva jeg kan like.

Alby gård på Jeløya er verdt et besøk, selv om det ikke er andelsgård 


I Norge er det ca 15000 mennesker som har kjøpt seg andel i en gård. De kan sikre seg økologiske og kortreiste grønnsaker og gjennom det ivareta sine egne verdier og holdninger ut i praksis.

Da jeg tente så spontant på ideen så måtte jeg spørre om hun kunne ramse opp argumentene for hvorfor hun valgte å bruke et par tusen kroner på en andel. Hun svarte :



1) Det er sosialt. 
Det arrangeres dugnader, møter, sosiale sammenkomster og lignende.

2) Du kan høste dine egne økologiske og kortreiste grønnsaker
Man får nemlig ren, lokalprodusert og fersk mat.

3) Barn lærer om hvor grønnsaker kommer fra
Barn får lære at grønnsakene faktisk vokser opp et  sted før de havner i butikken.

Persille i jorden på Jeløya 


4) Barn lærer om hvordan man skal holde og stelle planter
Ved å være delaktig i det å sette grønnsaker, luke, høste og gjøre klar til såing, så får barn både observert og lært om stell av planter.

5) Barn og voksne får kjennskap til og kompetanse om ulike grønnsaker. 
En andelsgård setter ulike grønnsaker og dermed kan det være at man kommer borti arter som man verken har hørt om eller sett tidligere.

6) Det er en flott familieaktivitet da den passer til alle også på tvers av generasjoner
Alder spiller ingen rolle. Man kan få en oppgave ut fra funksjonsnivå og kompetanse. Dermed kan samholde knyttet på tvers av alder og bakgrunn.



7) Å  delta skaper nysgjerrighet og inspirasjon til å lage mat
Man blir som sagt nysgjerrig på de ulike artene, hvordan de vokser og hva som kan spises. Og ikke minst hvordan man kan bruke den i ulike retter.

8) Man får på nært hold følge årstidene i naturen 


9) Man får en økende bevissthet i forhold til at grønnsakene er planter og at de trenger stell, vann og sol fremfor gift. 
Det man hører glemmer man, det man ser husker man og det man gjør lærer man....

10) Det er gøy å høste sine egne grønnsaker og servere de til andre som tenner på ideen om andelsgård. 

Ja, helt seriøst jeg har satt det på ønskelisten og har med dette sendt min søknad til en andelsgård om det skulle dukke opp i nærmiljeøet mitt. SÅ kjære alle  iØstfold fylke, jeg er med. Dette er en ide jeg kan like og jeg heier på den s¨kanskje den sprer seg enda raskere enn den har gjort til nå. andelen andelstakere er nemlig tredoblet på et år. Og jeg tror det er flere enn meg som ville kjøpt seg en andel om man hadde muligheten til det. Jeg får sjekke ut fylket mitt


Petrine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar