mandag 28. september 2015

Forslag til barnevennlige høstaktiviteter i Gøteborg

                                                                                                            ---  SPONSET  ---



I går startet ferien for meg. Petrinemannen skal jobbe og derfor tar jeg Petrus fri noen dager. Jeg vet ikke hva vi skal finne på enda, men noe er jeg sikker på at det blir. Derfor har jeg bladd i fotoalbum og har tatt en titt på vha vi har gjort tidligere år. Jeg observerer at vi har hatt flere turer til Gøteborg og med tanke på hvor raskt det går å komme seg dit og hva du faktisk kan finne på så er det ikke umulig at vi tar en svipptur dit i år også.






Gøteborg er familievenlig, da det er mange attraksjoner som passer for store og små. For oss er et besøk på Universum obligatorisk, og noe av grunnen er nok at hele familien liker å se på dyrene, liker at det er rom for bevegelse og at det er gode muligheter til å forske der. Men, kanskje jeg heller skal ramse opp noen opplevelser som passer til barnefamilier?


 Universum
Vi har besøkt det store vitensenteret flere ganger. Det er et helt univers med aktiviteter for små, større og voksne barn. De siste gangene vi har vært der så har nok Petrinemannen og Petrus vært mest opptatt av fiskene og de aktivitetene som er har fremmet bevegelse. Universeum har mange aktiviteter å tilby, og om du går inn på deres hjemmesider så vil du finne informasjon om hva det er å ta seg til. Du finner de her 




 Liseberg
Mange forbinder Liseberg med tivoli og kjørbare attraksjoner, men jeg også har vært på Liseberg for å finne julestemning. Jeg har likt å gå mellom bodene for å titte og snuse inn lukten av desember, mens Petrus har kjørt Farfars biler og jeg har kjørt den gamle berg og dalbanen av tre. Den har jeg alltid likt veldig godt. Nå er det et stykke til det er julestemning i parken, men i oktober så har de satt seg som mål å lage det litt skummelt i forbindelse med Halloween.


3) Slottskogen 
Slottskogen er en liten skatt som den Petrinske familie ble introdusert for av noen venner. I parken finner du en Barnens Zoo som er åpent hver dag i sommerhalvåret og en Djurpark som visstnok skal være en av Sveriges eldste dyrepark. Denne er det gratis å besøke. 

I Slottskogen ligger det også en lekeplass. Den heter Plikta og har lekeaperater, griller og leker som fremmer bevegelse. Petrus likte seg godt i parken, hvor en hval var super det optimale å leke i. Om vi besøke parken i år så vil jeg tro at han hadde prøvd å klatre på stokker og klatre i tau også, han har blitt bedre å til å bruke kroppen sin. Beveglese er uansett helt topp for en liten kropp, også på byferie. 

Naturhistorisk museum finner du også i parken. Her kan du se en utstoppet hval og de har ulike andre utstillinger, blant annet om livet i havet, livets historie og jordas oppbygning, for å nevne noe.




Alfors Åberg kulturhus
Albert Åberg leses i den Petrinske familie, - og vi har sett en kinofilm om gutten som lever sammen med pappaen sin og som liker at håret til Milla glinser i sola. I Gøteborg kan man besøke et kulturhus som er dedikert til Albert, eller Alfson, som han heter på svensk. Om man tar turen dit, så skal det være mulig å leke, klatre, gå på teater og mye mer. Opplysninger om Alfson Åbergs kulturhus finner du her

Aeroseum
Jeg vil tippe at Petrus ville digge å være her. Det er et av de attraksjonene vi ikke har fått med oss. De lover at du skal få prøve, eksperimenter og oppleve,  I tillegg så kan man få fascinere av utallige flymaskiner eller teste flysimulator. Du finner hjemmesiden deres her

Trikken 
Vi bor i en by som ikke har trikk, så for Petrus er en tur med trikk eksotisk når vi er i Gøteborg. Fremkomstmidelet er kjekt for å komme seg rundt i byen også, så vi pleier å kjøpe dagsbilletter når vi er der, for Petrus er fornøyd med turen. Det er nok føttene våre også, for på byturer så er vi oftest å finne gående.

Ja, nå har jeg nevnt noen av de barnevennlige aktivitetene i Gøteborg. Har du forslag til hva vi kan finne på i Gøteborg?

Petrine :)

Om du vil ta en titt på våre tidligere turer så kan du se på disse blogginnleggene
Gøteborg med barn - slottskogen
Familietur til Gøteborg - Universeum 
Barnas Gøteborg - Liseberg 
Gøteborgs Haga - Petrus sin favorittbutikk 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar