torsdag 24. september 2015

Hyggelige Hamar



Hei,
Det nærmer seg høstferie og jeg lurer på hva vi skal fylle dagene med. Petrus skal få minst en dag i barnehagen, fordi jeg vet at han savner lekekamerater om det går for lang tid, men utover det så skal vi finne på noe sammen.Jeg har derfor tatt en titt i notatene fra i sommer og jeg ser at jeg har skrevet noen stikkord om hva jeg synes var kjempe hyggelig med å være på Hamar. Snodig nok så har jeg vært mye på Hamar, men ikke på Hamar alikevel. Jeg har familie der og vi er oftest på familiebesøk, og i unge år så var jeg på byen, men har i mindre grad vært på farten utover sentrum.

By the way : Den eneste gangen jeg har blitt stoppet av politiet med blålys var der, på Hamar altså. Jeg forteller den historien jeg før jeg går videre. Vi hadde besøkt noen venner, min kjære kusiene og jeg  Da vi passerte forbi Vikingskipet, bensinstasjonen og var på vei over brua mot Stange, da kjørte en bil med blålys forbi. Jeg funderte på hvorfor den laget så mye styr. Hva var poenget med blålys?  Det var jo bare de og jeg på veien. Det var mer enn nok plass til å komme forbi. Forbi dro den, - men den stoppet også. På den andre siden av brua, på tvers sto den med blinkende lys på taket. Det hadde enda ikke gått opp for meg at det var meg og min bil den var ute etter. Først da det sto en mann i veien og viste stopptegnet med hendene så forsto jeg at dette blinkende lyset skinte til ære for meg. Mannen hilste på meg, lattermildt, ved å si på bred Hedmarkdialekt: Det ser ut som du har falt ned fra himmelen, - før han fortalte meg at jeg ikke hadde et eneste lys bakpå bilen.  Og han understreket at det beksvart. Jeg må nok i min forfjamselse ha sagt noen ord og kanskje smilt litt også, for vi ble vinket videre fordi han likte at jeg hadde Østfolddialekt. Og, jeg, jeg sto på bensinstasjonen tidlig neste morgen og fikk satt inn mange nye pærer, Så, kjære herr politi,  - jeg gjorde det: Dr ovidere med lys, altså . 



Tilbake til den lille Mjøsbyen igjen.  De siste gangene jeg har vært der har jeg fartet litt mer rundt og fått øynene opp for hvor fint det er der.  Og, nå har jeg vært på såpass mange steder at jeg kan anbefale om du skal innom byen for en liten stakket stund.



1) Larsen, Butikk, kafe og bakgård. 
Det er så snodig at jeg ble presentert for dette hyggelige treffstedet var på jobb. Arbeidsplassen min er i Fredrikstad og en av kollegaene mine anbefalte dette stedet varmt. Det hadde jeg faktisk glemt helt frem til forsommeren hvor den Petrinske familie tok en kaffe, en kake og en pause akkurat her. Det var sol da vi var der, så vi satt ute, men jeg må si at jeg likte å tusle rundt inne også. Morsomme miljøer, artige ting til salgs og en atmosfære som sa velkommen. Jeg kommer definitivt tilbake.



2) Torget
Det har blitt så fint utenfor kulturhuset på Hamar. De siste gangene jeg har vært der så har det vært tilstelninger der. Det har vært konserter, det har vært biltreff og det har fungert som badeanlegg. Man trenger ikke nødvendigvis å ta en dukkert i Mjøsa eller oppsøke Ankerskogen for å få lekt seg i vann på Hamar. Nei, da, våre små benyttet seg gjerne av dusjmulighetene som den sprutende fontenen sto for.


Via

3) Domkirkeodden 
For noen år siden var jeg på konsert i glasshuset på Odden, som de kaller stedet med de gamle ruinene på Hamar. Det var en flott opplevelse å sitte inne med en følelse av å få himmel og stjerner tett på. For de gamle ruinene har havnet under glass for å bevare de så godt som mulig.

Via

4) Stupetårnet 
Dette punktet burde vel stå på førsteplass. For aldre har vel noen bommet så mye på et anbud eller et budsjett og aldri har vel så mange penger blitt brukt på et stupetårn. Det tok syv år å få det ferdigstilt og prislappen ble 23 millioner kroner. Så er det varmt i vannet, i luften og har du lyst å hoppe fra noe luksuriøst så må du gjerne ta sats fra dette. Det ligger nede ved Koigen. Det er bystranda på Hamar og der kan du i tillegg til å nyte utsikten til flere millioner, både bade, spile volleyball og skate

5) Knutstad og Holen
Hamar er god på fisk, og vi har oftest med oss fiskekaker hjem fra denne unike fiskehandleren i innlandet. Petrus liker å studere akvariet, mens vi andre ikke klarer å se oss mette på ferskvaredisken.  Jeg kan med hånden på hjertet si at det smaker godt av varene fra denne butikken i Grønnegata på Hamar. Og om du er på farta i byens gater og trenger litt påfyll av hurtigmat, så får du faktisk kjøpt fiskeburgere her også.


Fra kafeen på Skafferiet 

6) Skafferiet 
For et par år tilbake fikk jeg en kokebok til jul. Den hadde flotte bilder, den hadde inspirasjon og er en bok jeg gjerne blar i. Det var mitt første møte med Skafferiet, - og etter det har jeg lest om stedet i magasiner og på nettet, men først i sommer var jeg der. Vi var der i noen timer, og vi rakk innom butikken, spise i hagen, barna lekte i buskaset, så på hester og den ene hoppet ut av dovinduet fordi han ikke fikk opp døra fra innsiden. Det handler om å være løsningsfokusert, gjør det ikke.
Tilbake til Skafferiet, som ligger i nydelige omgivelser på Hovinsholmen. Der blir det drevet butikk og kafe, som er sesongåpent. Vi smakte på god bakst og forfriskende drikke i hagen der, - og nøt både utsikten og roen, mens gutta lekte i det lille skogsholtet der. Hyggelig, romantisk og nostalgisk er begreper jeg vil bruke om stedet.

7) Ankerskogen, - er et badeland med flere ulike basseng, klatrevegg, sklie og vannkanoner.

8) Vangsåsen - er en del av Hedmarksvidda og er et flott sted for uteliv.

9, 10) På en øs, pøs regnværsdag så kan det være at det frister å la barna leke inne. Da kan man besøke Lekeland1 som ligger på Midtstranda, ta en tur på kino eller spille Bowling.

11) Ønsker man å dra litt avgårde så finner man Skogbruksmuseet på Elverum. Jeg kan dessverre ikke fortelle hvordan det er, men jeg har en plan om å besøke det en av de neste gangene vi er på Hedmarken.



12) Vi har besøkt et museum på Hamar tidligere, og det var jernbanemuseet. Det var stas å titte på gamle tog, men helt på topp  var det å få en liten togtur på området.

Om man er i nærheten av Hamar så har man fått noen tips :) - og om dere har gode og enkle tips for hva vi kan finne på så er det kjekt med tilbakemelding :)

Petrine :)


5 kommentarer:

  1. Har aldri tenkt på at det er så mye å gjøre på Hamar. DEt er ett sted vi alltid kjører rett forbi! Men kanskje vi skulle stoppe en gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. TA en stopp, det er hyggelig der :) og mye mer å finne på enn det jeg har nevnt :)

      Slett
  2. Vi var mye på Hamar da jeg var barn - mine oldeforeldre bodde der. Nå har min sønn med familie flyttet til Moelv, så til sommeren blir det besøk på Hamar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å komme tilbake til "gamle trakter" og da har du sikkert flere minner fra omeng enn jeg har. Jeg har nemlig vært mye på Hamar, men mest hjemme hos famile <3 og jeg kjenner jeg liker at vi er mer på farta rundt om nå. Ha en god helg !

      Slett
    2. Dessuten bodde min grandonkel på Gjøvik, der min sønn og svigerdatter jobber nå.
      Gjennom farssiden fikk mine unger søskenbarn der, så etterhvert var det Gjøvik som ble besøkt.

      Slett