søndag 1. november 2015

I lysets tegn




Denne helgen har vært travel i vår familie. Petrus har hatt mye å gjøre med å forberede Halloween, - godteriet ble lagt klart allerede på fredag og gresskaret måtte vi skjære ut på torsdag. Han har frydet seg og har tusen ulike planer om hva han skulle ha på seg på runden rundt i nabolaget. I et nabolag hvor det er de med lys eller gresskar utenfor boligen som får besøk. Greit nok, for de som ikke ønsker besøk og greit nok for de som går på besøk. Lettvint å forholde seg til. Lyset er et flott symbol på at man er velkommen.

Jeg har lyst til å takke alle som gikk rundt hjemme hos oss, - dere var høflige og hyggelige. Vi gleder oss til dere er på døren også neste år. Takk også til alle dere som tok i mot de forventningsfulle, små og utkledde. Dere var imøtekommende og koselige, -  alle som en.Jeg tar en prisvat liten oppsummering her og konkluderer med at Halloween er et hyggelig, lysende innslag i en ellers grå høst. Vi takker for at skikken tok turen til Norge.



Apropos lys, denne helgen er det faktisk hyggelig å gå på kirkegården etter mørkets frembrudd. Det skinner lys fra mange av gravene, - som et symbol på alle vi minnes. Jeg synes det er en fin tradisjon å gå på kirkegården å tenne lys, for å ivareta de gode minnene og være "nær" de man savner, - men jeg liker meg også der fordi det er pent og rolig der. Jeg lar meg fascinere av alle de levende lysene  i forbindelse med denne Allehelgensmarkeringen, men også i forbindelse med andre markeringer, som jul og nyttår.



Levende lys skulle vi nok hatt på kaka også, for da skal vi feire at vi har en 14 - åring i hus. Dessuten er det en markering på at Petrinemannen og Petrus sin storesøster fyller år. Om vi skulle tent et lys for hvert år de har levd så ville vi komme opp i 87 lys, så jeg tenker vi får holde oss til sang, kake, sammenkomst og pakke. Vi får heller tenne et kubbelys på bordet. Det lar seg lettere håndtere.

Sånn apropos bursdagsfeiring. Jeg har fått ny komfyr og jeg får ikke til sukkerbrød i den, de synker sammen på midten. Har noen tips til hva man kan gjøre? Har aldri hatt trøbbel med kaker på samme måte tidligere, men nå får jeg det absolutt ikke til.

Altså, denne helgen har vært lysende på mange måter

Petrine :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar